Boccherini Madrid - Pulcinella

recompenses-vivaldi

Boccherini, Madrid - Ambroisie-Naïve, 2007

About the album :

« Le célèbre Fandango est joué ici dans une version élargie d’une durée de près d’un quart d’heure avec seconde guitare, percussion et castagnettes. Les interprètes réussissent à éviter l’exotisme de pacotille. La nature de la musique justifie d’autant mieux leur démarche que le violoncelle imite des sonorités de percussion et de castagnettes. […] »
Marc Vignal, Choc du Monde de la Musique, January 2008

« Grâce à un archet d’une merveilleuse souplesse, capable des plus infimes nuances, et un vibrato sans cesse modulé, elle varie presque à l’infini le climat de chaque composante de ces œuvres. Elle suit en permanence la plus riche, la plus ample ligne mélodique, sans jamais chercher à briller ou à impressionner. Son but, qu’elle atteint sans peine, est de toujours convaincre, séduire ou émouvoir selon le caractère inhérent à chaque morceau. La sonorité de son Francesco Goffriller de 1737 est d’une chaleur et d’une plénitude étonantes. À cette réussite, il faut associer la basse continue assurée avec intelligence, mais également magnificence, par l’Ensemble (à géométrie variable) Pulcinella. On ne voit guère qui dans ce même répertoire a pu faire mieux dans le passé. »
Xavier Rey, 10 de Classica Répertoire, September 2006

« Cellist Ophélie Gaillard has gathered around her a collective of virtuoso soloists, Pulcinella. A bonus DVD shows them rehearsing together, arriving at conclusions by consensus, yet with no hint of compromise in the musical outcome. Rather, they create striking synergy. Boccherini’s virtuosic demands are formidable. Gaillard describes the eternal snows – the area of her strings covered in rosin dust into which she is frequently drawn – and the exotic sounds inspired by Spain, Spanish America and Africa, including upward and downward slides and rattling spiccato to imitate castanets. The effects are concentrated especially in the Fandango from Boccherini’s Quintet G448, enhanced with real castanets, drums and vibrant guitars. Almost a quarter-hour of music, virtually all on two chords, develops great energy sustained even through moments of near-silence. The concertos, too, test the cello to the limit, well balanced by the one-to-a-part orchestra including fortepiano continuo in G483 and a glorious slow movement with guitar in G480. Gaillard’s cadenza includes a witty reference to Mozart’s Figaro. The concert aria is a magnificent account, testing virtuosity – from Gaillard’s cello and Sandrine Piau’s vocal coloratura, spot-on throughout, culminating in a subtly-prepared duet-cadenza. Here, as throughout, you can sense the sheer delight of the performers. Recording is quite close, (breathing sometimes audibly passionate) and positively sparkles in a warm, resonant acoustic. A disc throwing new light on Boccherini both as cello virtuoso and composer. Performance : 5 (out of 5), Sound: 5 (out of 5) »
George Pratt, BBC Music Magazine, September 2008

Press

Sinfonia No. 3 in C Major, Wq. 182/3 Allegro assai - Carl Philipp Emanuel Bach 2
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  1. Sinfonia No. 3 in C Major, Wq. 182/3 Allegro assai - Carl Philipp Emanuel Bach 2
  2. Harpsichord Concerto in D Minor, Wq. 17 Allegro - Carl Philipp Emanuel Bach 2
  3. Harpsichord Concerto in D Minor, Wq. 17 Un poco adagio - Carl Philipp Emanuel Bach 2
  4. Piccolo Cello Sonata in D Major, Wq. 137 Allegro di molto - Carl Philipp Emanuel Bach 2
  5. Sinfonia in E Minor, Wq. 178 Allegro assai - Carl Philipp Emanuel Bach 2
  6. Cello Concerto in B-Flat Major, Wq. 171 Allegro assai - Carl Philipp Emanuel Bach 2
  7. Cello Concerto in B-Flat Major, Wq. 171 Adagio - Carl Philipp Emanuel Bach 2